بهمن نامه

سابقاً رکن پنجم دموکراسی

1_ شکل میزها و طرز قرار گرفتن آنها در یک اتاق نباید به گونه‌ای باشد که فضای غیر مفیدی را ایجاد نماید و مشکلی در جابجایی خود کاربران آنها ایجاد نماید.

2_ شکل میزها و طرز قرار گرفتن آنها در یک اتاق نباید به گونه‌ای باشد که برای حضور و تردد راحت ارباب رجوع مشکلی پدید آورد.

3_ محل قرار گرفتن گلدانها در اتاق یا راهرو نباید به گونه‌ای باشد که مانع تردد راحت افراد شود.

4_ نحوۀ چیدن میز و کمد ، فایل در اتاق باید به گونه‌ای باشد که حداکثر استفاده از فضای اتاق صورت پذیرد و در ضمن اشیاء ضروری­تر به کاربر نزدیکتر باشد.

5_ نحوۀ چیدن میز و کمد، فایل در اتاق باید به گونه‌ای باشد که کارکنان آن اتاق به راحتی و با کمترین جابجایی باهم ارتباط داشته باشند و ارباب رجوع براحتی بتواند در آن تردد نمایند و حتی الامکان زیبایی و هارمونی نیز پدید آورد.

6_ نحوۀ چیدن لوازم اداری روی میز باید به گونه‌ای باشد که بیشترین سطح را برای کار کاربر باقی گذارد.

7_ نحوۀ چیدن لوازم اداری روی میز باید به گونه‌ای باشد که کاربر با  کمترین جابجایی به آنها دسترسی داشته باشد و لوازم پر کاربردتر به کاربر نزدیکتر باشد.

8- نحوۀ چیدن لوازم اداری روی میز به گونه‌ای باشد که جای مشخصی برای هر کدام درنظر گرفته شود تا کاربر حتی بدون نگاه نیز جای آنها را بداند.

9_ نحوۀ چیدن لوازم التحریر یا لوازم شخصی در داخل کشو باید به گونه­ای باشد که حداکثر استفاده از فضای کشو صورت پذیرد و امکان دسترسی به همۀ آنها میسر باشد و لوازم سنگین‌تر و حجیم‌تر حتی‌الامکان در انتهای کشو قرار گیرند. همچنین باید لوازم پر کاربردتر در کشوها نزدیکتر قرار گیرند و در ضمن لوازم ضروری‌تر در قسمت جلوی کشو قرار گیرند.

10_ نحوۀ چیدن پرونده‌ها در فایل، قفسه یا کمد باید به گونه‌ای باشد که حتی‌الامکان به صورت عمودی قرار گیرند و از حداکثر فضا استفاده شود و محتویات پرونده‌ها نریزد و عنوان پرونده‌ها نیز معلوم باشد. پرونده­ها نباید بیش از حد فشرده باشند و محتویات پرونده‌ها نیز بیش از حد سنگین و حجیم نباشد. حتی الامکان پرونده‌های مرتبط با هم در یک فایل یامجموعه قرار گیرند.

11_ نحوه چیدن پرونده‌ها در فایل ، قفسه یا کمد باید به گونه‌ای باشد که پرکاربردترین پرونده‌ها در جلوترین قسمت قرار گیرند و نیز در نزدیکترین فایل، کشو یا قفسه به کاربر قرار گیرند و حتی‌الامکان جای دقیق پرونده‌های فعال برای کاربر معلوم باشد..

12_ کتابها، مجلات، جزوات را به طور جداگانه‌ای نگهداری نمایید.

13_ حتی الامکان کتابها را به ترتیب اندازه‌شان مرتب نمایید.

14_ آن دسته از کتابهایی را که خواننده بیشتری دارند در دسترس قرار دهید .

15_ نحوۀ چیدن فرمها و برگه‌های اداری قفسه باید به گونه‌ای باشد که فقط فرمهای تغییر یافته یا جدیدترین ویرایش فرمها را در برگیرد.

16_ نحوۀ چیدن فرمها و برگه‌های اداری در قفسه باید به گونه‌ای باشد که عنوان فرمها معلوم باشد و حداکثر استفاده از سطح قفسه صورت گیرد. فرم‌های پرکاربرد در دسترس قرار گیرند و کاربر با کمترین جابجایی به آنها دسترسي داشته باشد.

17_ نحوۀ چیدن فرم‌ها و برگه‌های اداری در قفسه باید به‌‌ گونه‌ای باشد که جای دقیق هر فرم برای کاربران معلوم باشد.

18_ روی تمامی کمدها،  قفسه‌ها و حتی جعبه ها که محتویات آن معلوم نیست بر چسب مشخص کننده نصب کنید.

19_ روی تمام کلیدها و قفلهای آنان نیز شماره نصب گردد .

20_ ساختمان و طبقات باید دارای راهنمای طبقات باشند.

21_ برچسب­های نصب شده باید تایپ شده باشد.

22_ حتی الامکان روی تمامی میزهای  افراد باید تابلویی که نشان‌دهندۀ سمت و شغل آن افراد است وجود داشته باشد.

23_ تمامی اتاق‌ها باید دارای تابلوی معرف اتاق که نشان دهندۀ کاری که در آن اتاق انجام می­شود باشند.

24_ مناسبترین پوشش برای کف اتاق اداری و دفتر کار پارکت چوبی است.

25_ جنس صندلی­ها از چرم و به رنگ قهوه­ای پیشنهاد می­شوند.

26_ رایانه باید حدود نیم متر با دیوار فاصله داشته باشد. رایانه نباید رو به پنجره و یا پشت به پنجره باشد.

27_ پارتیشن شیشه­ای حریم خصوصی ایجاد می­کند بدون این که به نور روز لطمه بزند.

28_ میز تحریر به گونه­ای باید قرار گیرد که پشت به پنجره نباشد و نور از سمت چپ به روی میز بتابد.

29_ برای روشنائی اتاق اداری رنگ زرد پیشنهاد می­شود.

 

منابع:

1_ اصول پیاده­سازی نظام آراستگی و ساماندهی محیط کار، مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت بازرگانی؛

2_ طراحی فضای اداری و محل کار، نوشتۀ جاستین هندرسن

 

+ نوشته شده در  شنبه 1386/08/05ساعت 18:26  توسط بهمن کبیری پرویزی  |